Priamy účastník minuloročného septembrového rokovania Prezídia EUROMIL-u v Budapešti mjr. Mgr. Zdenko Baranec nám poskytol na uverejnenie informačnú brožúru s názvom BEZPEČNOSŤ MÁ SOCIÁLNY ROZMER, ktorá bola distribuovaná počas uvedeného rokovania. Preklad brožúry do slovenského jazyka urobil kadet Dominik Lietava z klubu ZV SR Zvolen – HRON.
str. 2
Európska spolupráca v oblasti bezpečnosti a obrany
1991 – 1993
Položené základy pre Spoločnú zahraničnú a bezpečnostnú politiku (CFSP)
1999
Spustenie Európskej bezpečnostnej a obrannej politiky (ESDP)
2002
Podpísanie dohody “Berlín Plus”
2003
Prijatie Európskej bezpečnostnej stratégie
2004
Vytvorenie Európskej obrannej agentúry (EDA)
2009
Účinnosť Lisabonskej zmluvy, premenovanie ESDP na Spoločnú bezpečnostnú a obrannú politiku (CSDP)
2013
Vymedzenie prioritných opatrení v oblasti obrany.
2016
Prezentácia globálnej stratégie EÚ
Podpísanie spoločného vyhlásenia EÚ-NATO
Európsky obranný akčný plán predložený Európskou komisiou
Spoločný súbor návrhov na implementáciu spoločného vyhlásenia EÚ-NATO
2017
Globálna stratégia EÚ: Záverečné ustanovenia Rady týkajúce sa bezpečnosti a obrany
Rada ustanovuje vojenské plánovanie a spôsobilosti
Spustenie Európskeho obranného fondu (EDF)
Vytvorenie Stálej štruktúrovanej spolupráca v oblasti obrany (PESCO) s účasťou 25 členských štátov
2018
Implementácia detailného plánu Stálej štruktúrovanej spolupráce v oblasti obrany – PESCO
Dočasná dohoda Európskeho programu priemyselného rozvoja obrany (EDIDP)
Rada prijíma záverečné ustanovenia o posilnení civilného CSDP
Deväť krajín EÚ podpísalo dokument o vytvorení Európskej intervenčnej iniciatívy (EII)
str. 3
Od posledných európskych volieb čelili európski občania novým asymetrickým hrozbám, ktoré zaradili BEZPEČNOSŤ A OBRANU medzi najdôležitejšie záležitosti v politikách EÚ.
Európa potrebuje silnú a aktívnu SPOLOČNÚ BEZPEČNOSTNÚ A OBRANNÚ POLITIKU (CSDP), ktorá si vyžaduje konkurencieschopnejšie a efektívnejšie odvetvie obrany a bezpečnosti.
Žiadny členský štát EÚ nemôže reagovať na súčasné vnútorné alebo vonkajšie bezpečnostné hrozby sám.
Počas medzivolebného obdobia sme boli svedkami skutočných míľnikov: spoločné vyhlásenie EÚ a NATO pripravilo pôdu pre budúcu spoluprácu medzi týmito dvoma organizáciami, vytvorenie Európskeho fondu na obranu (EDF), aktivácia TRVALEJ ŠTRUKTÚROVANEJ KOOPERÁCIE (PESCO) v oblasti bezpečnosti a obrany, vytvorenie EURÓPSKEHO PROGRAMU PRE PRIEMYSELNÝ ROZVOJ V OBLASTI OBRANY (EDIDP), podporujúceho inovácie v európskom obrannom priemysle a KOORDINOVANÝ ROČNÝ PREHĽAD O OBRANE (CARD), ktorý pomáha identifikovať príležitosti pre nové iniciatívy spolupráce.
CSDP MISIE A OPERÁCIE
– 6 vojenských misií a operácií
– 10 civilných misií
– Viac ako 5 000 ľudí nasadených v Bosne a Hercegovine, Juhoafrickej republike, Gruzínsku, Iraku, Kosove, Líbyi, Mali, Stredozemnom mori, Nigérii, Palestíne, Somálsku a na Ukrajine.
str. 4
Sociálny rozmer bezpečnosti a obrany
Európsky parlament vyzval členské štáty po prvýkrát v roku 1984 svojím uznesením o právach príslušníkov ozbrojených síl vytvárať združenia na to, aby udelili slúžiacim vojakom a vojačkám právo na slobodu združovania sa. Odvtedy Parlament opakovane presadzoval základné práva a slobody vojenského personálu.
Napriek tomu, že OBRANA A BEZPEČNOSŤ sa stali hlavnými prioritami európskych politík, často sa zabúda, že za týmito pojmami sú vždy muži a ženy, ktorí používajú svoje zručnosti a nasadzujú svoj život do nebezpečenstva na to, aby sa spoluobčania cítili bezpečne.
EUROMIL podporuje komplexný a nedeliteľný prístup k bezpečnosti, ktorý okrem iného zahŕňa aj ĽUDSKÝ a SOCIÁLNY rozmer.
EUROMIL vyzýva európskych lídrov, aby nielen preukázali svoje ambície, pokiaľ ide o vojenské projekty, ale brali ohľad aj na GARANTOVANIE ZAKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD pre vojenský personál, harmonizáciu pracovných podmienok a sociálnu ochranu mužov a žien, ktoré chránia európsku bezpečnosť.
Uznesenie Európskeho parlamentu o Európskej obrannej únii z 22. novembra 2016 zahŕňa základný prvok, ktorý EUROMIL požaduje, a to odkaz na sociálny rozmer budúcej európskej obrany. Konkrétnejšie, je uvedené v texte v § 12:
“[…] Vyzýva členské štáty, aby zvlášť uznali právo vojenského personálu vytvoriť a zapojiť sa do profesijných združení alebo odborových zväzov a zapojiť sa do ich pravidelného sociálneho dialógu s autoritami; pozýva Európsku radu, aby prijala konkrétne kroky smerujúce k harmonizácii a štandardizácii európskych ozbrojených síl s cieľom uľahčiť spoluprácu personálu ozbrojených síl pod symbolickým dáždnikom novej európskej obrannej únie.“
str. 5
ZDRAVOTNÁ STAROSTLIVOSŤ
Najlepšia možná a bezplatná lekárska a psychologická starostlivosť pred, počas a po misii v zahraničí. Dlhodobý lekársky dohľad a liečba vracajúcich sa vojakov a veteránov plne zaručené prostredníctvom vojenských zdravotníckych zariadení alebo prostredníctvom civilného systému zdravotníckej starostlivosti.
PRÁVNE ZABEZPEČENIE A OCHRANA
Právne zabezpečenie pre vojakov podľa kontrolovaných mandátov, námietok a pravidiel angažovanosti. Právna ochrana pri výkone ich funkcie, aj počas misií v zahraničí.
VÝCVIK
Rozsiahly výcvik v zoskupení spoločných síl vrátane komplexného vzdelávania v oblasti jazykov, národných a medzinárodných zákonov, ako aj kultúrneho uvedomovania; vzdelávacích a výmenných iniciatív zameraných na posilnenie interoperability a rozvoj spoločnej strategickej kultúry.
ROVNAKÉ PLATY
Rovnaké platy financované z rozpočtu EÚ na zvýšenie solidarity a motivácie (v nadnárodných, konkrétnejšie v misiách Spoločnej bezpečnostnej a obrannej politiky – CSDP).
VYBAVENIE
Poskytovanie vhodného osobného bojového vybavenia a vysokého štandardu ochrany vozidiel, účinné a vhodné logistické dodávateľské štruktúry sú považované za prioritné, najmä v misiách CSDP.
Dôraz sa kladie na bezpečnosť vojakov použivajúcich vybavenie: vysoko kvalitné znamená lepšiu ochranu!
SOCIÁLNA BEZPEČNOSŤ
Opätovné začlenenie vojenského personálu na civilný trh práce s krátkodobými zmluvami, harmonizácia a štandardizácia životných a pracovných podmienok vojenského personálu. PTSD – posttraumatická stresová porucha sa považuje za chorobu z povolania veteránov mierových misií a operácií.
str. 6
EUROMIL sa usiluje monitorovaním a obhajovaním na európskej úrovni o zaistenie a zlepšovanie ľudských práv, základných slobôd a sociálno-profesijných záujmov vojenského personálu všetkých hodností.
Čo robíme?
OBHAJUJEME právo európskych vojakov vytvárať vojenské asociácie a odborové zväzy a začleňovať sa do nich.
PODPORUJEME zapojenie profesijných vojenských asociácií a odborových organizácií do pravidelného sociálneho dialógu.
POSKYTUJEME spoločné fórum na diskusiu pre členské sociácie a podporujeme ich vo svojej národnej lobistickej práci.
PODPORUJEME zahrnutie vojenského slúžiaceho personálu do sociálnej a pracovnej legislatívy Európskej únie.
SLEDUJEME udalosti a trendy v NATO a EÚ na poskytovanie aktuálnych informácií členským asociáciám.
EUROMIL bol založený v roku 1972.
Reprezentuje približne 500.000 vojakov a ich rodinných príslušníkov.
Pozostáva z 34 vojenských asociácií a odborových organizácií z 23 krajín.
str. 7
Občania v uniformách
Ako občania v uniformách má personál ozbrojených síl právo na rovnaké práva a slobody ako všetci ostatní ľudia, s výhradou určitých obmedzení, ktoré sú dané vojenskou službou.
Koncept občana v uniforme by mal byť základným mechanizmom ochrany demokratickej kontroly ozbrojených síl. Pomáha armáde, aby sa stala štátom v štáte prijatím zákonov, politík a vojenského prístupu, ktorý je základom integrácie medzi ozbrojenými silami a spoločnosťou. Vojaci sú vysoko kvalifikovaní zamestnanci, ktorí majú rovnakú legitimitu na presadzovanie svojich sociálnych a profesijných záujmov ako ostatní zamestnanci.
Rýchlo sa rozvíjajúci technický vývoj ozbrojených síl a rastúca sofistikovanosť moderných zbrojných systémov stanovujú rastúce požiadavky na vzdelávanie a odbornú prípravu pre súčasných vojakov. Od európskych vojakov sa očakáva, že budú slúžiť aj v čoraz náročnejších operáciách krízového manažmentu. To si vyžaduje od vojakov všetkých hodností (dôstojníkov, poddôstojníkov a mužstva) jazykové schopnosti, kultúrne uvedomenie a taktiež schopnosť nezávislého situačného úsudku a konštruktívnu interakciu s civilnými aktérmi. Popri tradičných bojových zručnostiach sa od vojakov očakáva, že budú pôsobiť ako mediátori a dokonca aj ako pracovníci v oblasti sociálnej a rozvojovej pomoci s najvyššou morálnou integritou a citlivosťou.
A vzdelaní, vysoko špecializovaní odborníci majú tendenciu požadovať možnosť vyjadriť sa k otázkam ich pracovných podmienok.
str. 8
VYDAL: EUROMIL – medzinárodná nezisková organizácia – European Organisation of Miliary Associations – Európska organizácia vojenských asociácií
Adresa: Rue John Waterloo Wilson č. 78, Brusel, Belgicko
Tel:: +322 626 06 80
E- mail: euromil@euromil.org
Distribuované počas rokovania Prezídia EUROMILu v Budapešti (Maďarsku) v septembri 2018.